Zienswijze aanleg Ontsluitingsweg

Image

 

Plangebied

Verkeersontsluiting

Onze bedenkingen

Toelichting op onze bedenkingen

Zienswijze aanleg Ontsluitingsweg

Zienswijze Bestemmingsplan

   
   
   
   
 
vergroting

VERENIGING PLATFORM VUGHT STRUCTUREEL
Secr.: Boslaan 3
5263 GW Vught

Vught, 25 september 2006

                                                                                        

Aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Vught

Geacht College,

Door deze wenden wij ons tot u met onze:

  1. Zienswijze op het voornemen tot verlenen van vrijstelling artikel 19,lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening voor de aanleg van de zogenaamde Noordelijke Ontsluitingsweg en
  2. Inspraakreactie op het Voorontwerpbestemmingsplan ‘Kazerneterreinen’

Met wij bedoelen wij de Vereniging Platform Vught Structureel, ten deze vertegenwoordigd ex artikel 13 van haar statuten door de voorzitter de heer ir. F. van Mook, wonende aan de Zonneweilaan 19  te Vught en de secretaris mevrouw mr M.E.G. van Erp, wonende aan de Boslaan 3 te Vught, alsmede beide laatstgenoemden voor zich in privé.

De Vereniging Platform Vught Structureel heeft als doelstelling het behartigen van de belangen van de leden van de vereniging en van de belangen van de bewoners van het gebied van de gemeente Vught, gelegen langs en ten noorden van de Rijksweg N65, hierna te noemen Vught- Noord, bij

  1. handhaving en de verdere ontwikkeling van een goede verkeers-, vervoers-, omgeving-en woonstructuur in en nabij Vught –Noord;
  2. handhaving en bevordering van een goede bereikbaarheid van Vught-Noord en van de overige delen van de gemeente Vught en overige bestemmingen vanuit Vught-Noord;
  3. de beperking van overlast in Vught-Noord van doorgaand verkeer, anders dan over de N65, en van verkeersoverlast in zijn algemeenheid, waaronder mede te verstaan : geluids-, fijnstof en andere milieuoverlast.

De Vereniging Platform Vught Structureel telt 203 leden en donateurs, allen woonachtig in Vught-Noord, en reageert vanuit haar statutaire doelstelling ter behartiging van de belangen van  haar leden en donateurs op de voornemens van de Gemeente Vught ten aanzien van het  verlenen van vrijstelling artikel 19, lid 1 als hierboven omschreven onder 1. en het Voorontwerpbestemmingsplan als hierboven omschreven onder 2.. De heer Van Mook en mevrouw Van Erp doen zulks als belanghebbende bewoners van de wijk Vught- Noord.

ad 1. Zienswijze op het voornemen tot verlenen van vrijstelling artikel 19, lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening voor de aanleg van de Noordelijke Ontsluitingsweg.

Wij verzoeken u met klem af te zien van het voornemen tot het verlenen van vrijstelling artikel 19,lid 1 Wet Ruimtelijke Ordening voor de aanleg van de Noordelijke Ontsluitingsweg (hierna te noemen: de weg)  om navolgende redenen:

  • de weg is zodanig geprojecteerd in het Voorontwerpbestemmingsplan Kazerneterreinen dat er geen zicht bestaat op hoe de aansluiting in Noorelijke richting op het bestaande wegennet gerealiseerd zal worden. Dit klemt temeer nu er geen enkele duidelijkheid bestaat op de realisatie van de Rondweg Den Bosch –Vught door de Gement, op welke rondweg de weg uiteindelijk geacht wordt aan te sluiten: de realisatie van de rondweg is immers nog onderwerp van een procedure bij de Raad van State. Gezien de ongewisheid van de uitspraak is er geen enkele reden om nu reeds de weg plannen, laat staan dat daarvoor nu reeds een versnelde procedure ex artikel 19 Wet Ruimtelijke Ordening nodig is. Dat de weg nodig zou zijn voor het bouwverkeer, zoals door de gemeente gesteld, is op geen enkele wijze aangetoond.

  • in het voorontwerpbestemmingsplan Kazerneterreinen is geen enkele indicatie gegeven wat de gevolgen van de geplande weg zullen zijn voor de afwikkeling van het verkeer dat vanaf die ontsluitingsweg ‘zijn verdere weg’ moet zoeken door de nieuw geplande wijk en het bestaande stratenplan van de wijk Vught-Noord. Dat verkeer zal immers als bestemming hebben niet alleen ‘s –Hertogenbosch en de Loonsebaan, maar ook Vught-Centrum en Vught-Zuid via de kruispunten van de straten die Vught-Noord ontsluiten met de N65. Zelfs al zou het bestaande stratenplan in de wijk ongewijzigd blijven, dan zal de verkeersstroom vanuit de nieuw geplande wijk (met een voorzien aantal woningen van 640 en een door de Vereniging Platform Vught Structureel geschat aantal motorvoertuigen van 800 tot 1000) tot een onaanvaardbare overlast in verkeersintensiteit, verkeerslawaai en luchtverontreiniging leiden voor de bewoners  van de gehele wijk Vught-Noord. Daarbij is op te merken dat deze verkeersstroom zich zal voegen bij het nu al intensieve verkeer én het sluipverkeer dat thans reeds tot een te grote belasting van de wijk leidt. In het Structuurplan Kazerneterreinen vastgesteld op 6 april 2006 is het door de gemeente als volgt aangegeven (pag 11): ‘de verkeersontsluiting in het noordelijk deel van Vught laat te wensen over en dient te worden verbeterd’….. Een zo grote verkeersstroom erbij is onaanvaardbaar. Bovendien worden, naast de ontwikkeling van de Kazerneterreinen met 640 woningen en andere voorzieningen, ook reeds door de gemeente plannen uitgewerkt voor verdere bebouwing in Vught – Noord, te weten bebouwing van de Aert Heymlaan met 65 woningen en het bebouwen van het huidige sportterrein de Koepel, gelegen aan de President Kennedylaan en de Koepelweg. Kortom: alleen maar meer verkeer, met alle gevolgen van dien, indien niet een gestructureerd plan voor geheelVught- Noord wordt ontwikkeld met betrekking tot de verkeersafwikkeling, gelet op alle voornemens en ontwikkelingen.

  • het probleem van de voorziene verkeersafwikkeling vanuit de nieuwe wijk via de weg zal alleen maar tot veel grotere problemen leiden omdat de gemeente voornemens is een groot aantal aansluitingen vanuit Vught-Noord op de N65 af te sluiten, zodat het verkeer zich (bij realisatie van alle plannen en voornemens van de gemeente) door een enkele weg zal moeten persen, namelijk via Loonsebaan, Zonneweilaan, Lekkerbeetjenlaan. De Vereniging Platform Vught Structureel (toen nog io) heeft in mei 2006 aan het College van Burgemeester en Wethouders schriftelijk gevraagd terzake van die ontwikkeling een nadere cijfermatige onderbouwing te geven van de aantallen te verwachten verkeersbewegingen op genoemde wegen na effectuering van de door de gemeente voorgenomen maatregelen. Tot op heden heeft het College op deze concrete vraag nog geen inhoudelijk antwoord gegeven. Deze gegevens lijken toch onontbeerlijk alvorens er een plan kan worden ontwikkeld dat onder andere leidt tot de voorgenomen aanleg van een weg die minder of geen ongewenste gevolgen heeft voor de verkeersafwikkeling in de gehele wijk.

  • nog prangender wordt deze problematiek als men kennis neemt van de voornemens van ProRail, welke voornemens bekend zijn bij de gemeente Vught, om een groot aantal spoorwegovergangen in Vught-Noord af te sluiten waardoor bij realisatie van de verkeersafwikkeling via de weg en het aansluitende stratenplan de door de gemeente geplande verkeersrouting via alleen de Loonsebaan, Zonneweilaan, Lekkerbeetjenlaan tot een farce wordt. De enige uitweg uit Vught-Noord, behalve via de weg (als die tenminste kan worden aangesloten op de nog niet bestaande rondweg Den Bosch-Vught) is dan via de Boslaan. Zulks is uiteraard onaanvaardbaar . Overigens zal Vught dan geheel in twee separate stukken zijn gesplitst, met alle negatieve gevolgen van dien voor de bereikbaarheid van middenstand, scholen, zorg, die immers praktisch alleen in Vught- Centrum en Vught- Zuid zijn voorzien, en voor de toegankelijkheid in Vught- Noord van ambulance, brandweer en politie. En let wel: alle verkeer in Vught- Noord, veroorzaakt door huidige en nieuwe bewoners en door het sluipverkeer (dat door de weg niet wordt belemmerd, integendeel zelfs), zal dus met deze problematiek worden geconfronteerd.

Bovenstaande argumenten lijken ons van zodanig zwaar belang dat het College van Burgemeester en Wethouders niet anders kan dan af te zien van het voornemen tot verlenen vrijstelling artikel 19, lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening voor aanleg Noordelijke Ontsluitingsweg en zich nader te beraden op een adequate verkeersafwikkeling van de voorziene nieuwe woonwijk op de Kazerneterreinen, gebaseerd op deskundig onderzoek en met inachtneming van ook de belangen van de (huidige en toekomstige) bewoners van de wijk Vught-Noord, waarbij de visie verder zou moeten reiken dan alleen de weg, en zich ook zou moeten richten op het bestaande stratenplan van de wijk Vught-Noord, inclusief de N65.

ad 2. Inspraakreactie op het Voorontwerpbestemmingsplan ‘Kazerneterreinen’

Aangezien de verkeersontsluiting van de geplande bebouwing als voorzien in het Voorontwerpbestemmingsplan ‘Kazerneterreinen’ (hierna te noemen het plan)  op volstrekt ondeugdelijke gronden is gebaseerd en niet voorziet in een adequate ontsluiting van een wijk die 640 woningen zal gaan tellen menen wij dat het onverantwoord is om verder uitwerking te geven aan het plan. De verkeersafwikkeling in het huidige Vught-Noord laat nu al te wensen over, zoals door de gemeente onderkend in het Structuurplan Kazerneterreinen, terwijl de door de gemeente voorziene plannen met betrekking tot verkeersafwikkeling niet bepaald bijdragen aan de verdere ontwikkeling van een goede verkeers-, vervoers-, omgeving-en woonstructuur van de wijk, zoals hierboven omschreven onder ad 1.  Zienswijze op het voornemen tot verlenen vrijstelling artikel 19, lid 1 Wet op de Ruimtelijke Ordening voor aanleg Noordelijke Ontsluitingsweg, welke omschrijving hier als herhaald en ingelast dient te worden beschouwd.
Naar onze visie zal de bouw van een woonwijk, waarvandaan naar schatting 800 tot 1000 auto’s hun bestemming zullen moeten vinden via Vught-Noord naar onder andere Vught-Cenrtun en Vught-Zuid, een zodanige verkeerschaos met zich brengen dat de bouw van een wijk als gepland pas dan doorgang kan vinden als de verkeersproblematiek op een adequate manier onder ogen is gezien en is opgelost.

Wij verzoeken het College van Burgemeester en Wethouders dan ook dringend om geen nadere uitwerking aan het plan te geven, doch deze in zijn geheel te heroverwegen met inachtneming van de belangen van alle (huidige en toekomstige) bewoners van Vught-Noord.

Hoogachtend,

Vereniging Platform Vught Structureel,
namens deze en voor zichzelf:

F. van Mook,                            M.E.G. van Erp,
voorzitter                                  secretaris

 

 

 

 

 

 




 

 





 


 

Autostructuur groot