Zienswijze Bestemmingsplan

Image

 

Plangebied

Verkeersontsluiting

Onze bedenkingen

Toelichting op onze bedenkingen

Zienswijze aanleg Ontsluitingsweg

Zienswijze Bestemmingsplan

Beroepschrift Raad van State
   
   
   
 
vergroting

Aan de Raad van de gemeente Vught                                 
via de afdeling Ruimte                                                       
T.a.v. de heer C. van Kuijk                                                    
Postbus 10.100                                                                      
5260 GA Vught.                                             Vught, 31 mei 2007

Geachte Dames en Heren,

Door deze brengt de vereniging Platform Vught Structureel, gevestigd te Vught, haar zienswijzen over het ontwerp bestemmingsplan "Stadhouderspark" onder uw aandacht.

Overeenkomstig artikel 13 van haar statuten (bijlage 1) wordt de vereniging vertegenwoordigd door de voorzitter ir. B. Hilberts en de secretaris mw mr. M.E.G. van Erp.

Blijkens artikel 4 van haar statuten is het doel van de vereniging:
"het behartigen van de belangen van de leden van de vereniging en van de belangen
van de bewoners van het gebied van de gemeente Vught, gelegen langs en ten noorden van de rijksweg N 65, hierna te noemen "Vught-Noord", bij:
- handhaving en de verdere ontwikkeling van een goede verkeers-, vervoers-, omgeving- en woonstructuur in en nabij Vught-Noord;
- handhaving en bevordering van een goede bereikbaarheid van Vught-Noord en van de overige delen van de gemeente Vught en overige bestemmingen vanuit Vught-Noord;
- de beperking van overlast in Vught-Noord van doorgaand verkeer, anders dan over de N 65 en van verkeersoverlast in zijn algemeenheid, waaronder mede te verstaan: geluid- fijnstof- en andere milieuoverlast;"
De vereniging kent thans 203 leden, die allen zeer verontrust zijn over de ruimtelijke ontwikkelingen in Vught-Noord.
De vereniging dient te worden aan gemerkt als belanghebbende in de zin van artikel 1:2 van de Algemene Wet Bestuursrecht.

De vereniging heeft eerder een inspraakreactie op het voorontwerp bestemmingsplan Kazerneterreinen ingediend (bijlage 2). Op de daarin gevatte stellingen en argumenten is het college van burgemeester en wethouders in zijn reactie van 15 februari 2007, verzonden 16 februari 2007, met bijlage, in het geheel niet ingaan. Wij handhaven onze stellingen en argumenten en verzoeken u deze als hier herhaald en ingelast te beschouwen.

We lichten ons standpunt als volgt toe:

De gemeente voorziet voor de ontsluiting van het gebied Stadhouderspark met 650 geplande woningen de aanleg van de zogenaamde noordelijke ontsluitingsweg die via de huidige bebouwing aansluiting geeft op de nieuwe randweg ’s-Hertogenbosch-Vught. De gemeente gaat er daarbij kennelijk vanuit dat deze aansluiting gerealiseerd zal kunnen worden op de wijze zoals zij thans voorziet, hoewel dat nog geenszins zeker is: immers het goedkeuringsbesluit voor het bestemmingsplan voor de betreffende randweg is door de Raad van State vernietigd.

In het aan U ter vaststelling voorgelegde ontwerp-bestemmingsplan wordt niet ingegaan op de gevolgen die de ontwikkeling van een nieuw wijkonderdeel met 650 woningen en slechts één ontsluitingsweg heeft op de bestaande wijk, met name op het terrein van de verkeersafwikkeling binnen die wijk, en dus mede op de leefbaarheid..
Hierbij dient te worden aangetekend dat in de bestaande wijk nog andere nieuwbouwplannen worden ontwikkeld, die voorzien in nog eens 150 tot 200 nieuwe woningen. Dat betekent dat in een bestaande wijk met 1600 woningen ruim de helft (ongeveer 850) nieuwe woningen wordt toegevoegd, waarbij er vanuit is te gaan dat zulks tenminste een extra dagelijkse verkeersstroom van ca 1200  auto’s en zeker even zoveel fietsers met zich brengt, in een wijk waarvan de gemeente zelf al heeft aangegeven dat de verkeersstructuur voor het huidige verkeersaanbod  onvoldoende is.

Niet alleen verzuimt de gemeente voor het bestemmingsplangebied en de omgeving daarvan een adequate verkeersstructuur te ontwikkelen, maar in combinatie met de ontwikkeling van het Stadhouderspark voorziet de gemeente in een afsluiting van de gehele wijk doordat bijna alle aansluitingen van de wijk op de N65 worden afgesloten. Dit betekent dat de huidige en de nieuwe verkeersstromen in zuidelijke en noordelijke richting zich over twee doorgaande wegen zullen moeten persen, namelijk via de Zonneweilaan-Lekkerbeetjenlaan-J.F. Kennedylaan naar de kruising met de N65 en via de Boslaan naar de kruising met de N65. Dat betekent, zoals in onze eerdere zienswijzen aangegeven, dat Vught-Centrum en Vught-Zuid nagenoeg onbereikbaar worden, en omgekeerd de wijk Vught-Noord nagenoeg onbereikbaar wordt voor de andere Vughtenaren die in Vught-Noord willen recreëren en voor de hulpdiensten.
De gemeente sluit daarbij dan nog thans bestaande doorgaande wegen af (o.a. de Loonse Baan) en dwingt het verkeer onder meer over de Zonneweilaan-Lekkerbeetjenlaan-J.F. Kennedylaan; deze wegen lenen zich niet voor de functie van een doorgaande weg). De gemeente heeft zich voor een aantal van deze voorgenomen maatregelen overigens gebaseerd op verkeerstellingen die aantoonbaar onjuist zijn gebleken.
Wij hebben in mei vorig jaar al op basis van de Wet Openbaar Bestuur gevraagd om een cijfermatige onderbouwing van de verkeersbewegingen, die ten grondslag hebben gelegen aan een aantal van de door de gemeente voorgenomen maatregelen; tevens verzochten wij om rapportages met betrekking tot de milieu-effecten van genoemde maatregelen. Wij zijn het antwoord nog wachtende.
Hierbij zij nog aangetekend dat de sinds december 2006 sterk verhoogde frequentie van het treinverkeer  (personen-en goederenvervoer) leidt tot het veel langer gesloten zijn van de spoorwegovergangen in de wijk; de verkeersdrukte in de betreffende straten neemt ook daardoor sterk toe. In dit kader verwijzen wij nog naar de voornemens van ProRail om spoorwegovergangen in de wijk geheel af te sluiten, zoals nader toegelicht in onze eerdere zienswijze.

De gemeente geeft als argument voor het treffen van de in de vorige alinea genoemde  maatregelen aan dat daarmee een adequate ontsluiting van het bestemmingsplangebied wordt gerealiseerd en dat sluipverkeer van zuid naar noord wordt belemmerd. Een adequate ontsluiting ontbreekt ten enenmale, zoals hiervoor geschetst, en als verkeer van zuid naar noord wordt belemmerd, wordt ook het verkeer van noord naar zuid belemmerd! Met andere woorden, de verkeersintensiteit in de wijk, en dan met name in de straten waar nog wel verkeer doorheen mag, wordt onaanvaardbaar hoog en de voorziene verkeersafwikkeling kan alleen maar tot chaos leiden. Het tegenhouden van sluipverkeer enerzijds en een vlotte en efficiënte doorstroming van het verkeer zijn doelstellingen die niet gediend worden door de thans reeds voorziene maatregelen. De chaos kan alleen maar groter worden als straks 1200 auto’s meer gebruik moeten gaan maken van de enkele nog overblijvende doorgaande wegen.

De gemeente heeft daarbij ook geen enkele aandacht besteed aan wat die verhoogde verkeersintensiteit in de wijk betekent voor de leefbaarheid in de straten, waar het verkeer zich zal ophopen: wat zijn de gevolgen voor de luchtkwaliteit in verband met de verhoogde uitstoot van fijnstof en wat zijn de gevolgen voor de geluidsoverlast in verband met de hoge verkeersintensiteit; ook is geen aandacht besteed aan de veiligheid, nu het fietsverkeer veelal via de drukke wegen zich een weg moet banen, omdat de hoofdstructuurwegen zowel voor autoverkeer als voor fietsverkeer zijn bestemd ( o.a. Aert Heymlaan en Boslaan).
Wij verwijzen ook naar het Besluit luchtkwaliteit 2005, zoals gewijzigd bij besluit van 5 december 2006 (Stb.674)

Conclusie:
Het is onze zienswijze, dat geen nieuwe woonwijk mag worden aangelegd voordat in een deugdelijke verkeersafwikkeling is voorzien.
Dit is thans niet het geval. In plaats van maatregelen die een vlotte doorstroming van het verkeer en de te verwachten toename daarvan te nemen heeft uw raad maatregelen genomen die een vlotte doorstroming belemmeren. Wegen die van oudsher als doorgaande weg functioneren worden afgesloten (Loonsebaan). Het verkeer wordt min of meer gedwongen een volstrekt onlogische en langere route te kiezen. De onnodige extra milieueffecten daarvan zijn niet onderzocht. De cijfers en prognoses met betrekking tot de bestaande en te verwachten verkeersstromen  zijn niet consistent en aantoonbaar onjuist: zonder deze is het onmogelijk om tot een goede afweging en goede inschatting van verkeers-en leefbaarheidseffecten te komen.
Het is kortom niet verantwoord in dit stadium een bestemmingsplan vast te stellen, dat de bouw van enige honderden woningen mogelijk maakt, met alle verkeerseffecten van dien, terwijl de infrastructuur ter afwikkeling van dit verkeer daarvoor volstrekt ondeugdelijk is en volgens de huidige plannen nog meer ongeschikt zal worden gemaakt.

Wij melden ons bij deze aan voor de mondelinge toelichting van 19 juni 2007 te 20. 00 uur.

Hoogachtend,
Vereniging Platform Vught Structureel

B. Hilberts, voorzitter                          M.E.G. van Erp, secretaris

 

 

 

 

 

 

 




 

 





 


 

Autostructuur groot